Totalul afișărilor de pagină

sâmbătă, 21 mai 2011

Cainii fantoma


CAINII NEGRII FANTOMATICI

POVESTI DESPRE CAINI NEGRI FANTOMATICI ABUNDA IN ANGLIA, APROAPE FIECARE TINUT AVAND PROPRIA VARIANTA, DE LA SHUCK CEL NEGRU IN ESTUL ANGLIEI LA PADFOOT SI BOGEY BEAST IN YORKSHIRE. CAINI NEGRI FANTOMATICI AU FOST VAZUTI PREA RECENT IN TIMPURILE MODERNE PENTRU A INCADRA FENOMENUL CA PURA POVESTE POPULARA SAU LEGENDA, DESI FOLCLORUL SI LEGENDA ISI AU ORIGINEA DESTUL DE DES IN EVENIMENTE REALE. EXISTA DIFERITE TEORII PENTRU A EXPLICA FENOMENUL SI SE PARE CA APARITIILE AU MULTE ASPECTE IN COMUN, IN TOATE REGIUNILE.
Ca aspect fantomele variaza de la regiune le regiune, dar nu e neobisnuit sa fie descrise ca fiind de marimea unui vitel, cu ochi mari de forma unei farfurii si blana zbarlita. Cainii-fantoma nu sunt mereu negri totusi, de exemplu cel care se presupune ca ar bantui zona din jurul asezarilor Cawthorpe si Haugham in Lincolnshire este descris ca fiind alb, are insa ochi mari si rotunzi si e mare cat un vitel. Cu Sith, cainele fantoma traditional din Scotia este de culoare verde-intunecat, cu coada zburlita pe spate ridicata. Cainii negri sunt mai des asociati cu o locatie specifica cum ar fi o carare veche sau poteca, asta e reflectat uneori in denumirea cararii, desi nu orice carare a cainelui negru" are vreo traditie legata de aparitii.
Au fost cateva incercari de clasificare; folcloristul Theo Brow imparte cainii negri in trei tipuri separate A, B si C. A este tipul unui demon care isi schimba forma in caine; B este tipul clasic, de caine negru de marimea unui vitel cu blana zburlita; C este tipul unui caine care apare in timpul unor anumite festivaluri stravechi in zone determinate ale tarii. Katherine Briggs, renumita folclorista, desparte in continuare aceasta clasificare in caini-demoni, fantomele fiintelor umane si fantomele cainilor, la propriu.
In traditiile locale aparitiile cainilor negri sunt vazute ca aducatoare de moarte, mai ales cele vazute in curtile bisericilor vechi, ca in cazul bisericii Kirk Grim (Kirk este cuvantul scotian pentru “biserica"), despre care se crede ca reprezinta o amintire populara a unui sacrificiu. Cainele negru care bantuia castelul Peel si imprejurimile, precum si cimitirul de pe insula Man este o asemenea aparitie si se spune ca a speriat o santinela de moarte. Alte aparitii din sudul Angliei au fost corelate cu morti din aceeasi perioada ale unor oameni sanatosi. Urmatoarele 2 povestiri au ca subiect decese cauzate de un caine negru acum mai mult de 400 de ani, desi este foarte probabil ca ambele evenimente sa fi fost cauzate de un fulger globular.
O fresca din Bungay Market din Suffolk, care infatiseaza un caine negru si un fulger luminos, comemoreaza un eveniment dintr-o duminica, 4 august 1577. Intre 9 si 10 dimineata enoriasii din parohia Bungay erau la biserica, cand o furtuna infricosatoare si violenta a inceput, ceea ce a facut cerul sa se intunece si biserica sa se cutremure. Ca din senin, din ceata furtunii, un caine negru a aparut in interiorul bisericii. Inconjurat de scanteie de foc, a alerga prin biserica cauzand mare teama si panica. A trecut printre 2 oameni ingenunchiati care se rugau, omorandu-i instantaneu, si pe altul l-a facut sa se pravaleasca la pamant, ars foarte rau; Acesta se pare ca a supravietuit. La aproximativ 7 mile departare in Blythburg, cam in acelasi timp, un alt caine negru (sau acelasi fenomen) a aparut in biserica parasita precedat de aceeasi furtuna. Acest caine negru a lovit trei oameni, mortal si a lasat semne de arsura pe usa de nord a bisericii, urme care pot fi vazute si azi.
Aceste doua exemple sugereaza ca fenomenul este legat de conditiile meteo, probabil o forma de fulger globular neinteleasa, sustinut de faptul ca o persoana a fost arsa, precum si de semnele de pe usa bisericii. E dificil de facut rationamente clare datorita perioadei lungi de timp trecute de la evenimentele inregistrate.
Exista si caini fantomatici mai binevoitori si exista povestiri despre oameni care au fost ajutati la stramtoare. De exemplu Augustus Hare in cartea sa, “IN VIATA MEA SOLITARA" reia o povestire pe care a auzit-o despre un om numit Johnnie Greenwood, din Swancliffe. Johnnie trebuia sa calatoreasca printr-o padure in intuneric o mila pentru a ajunge acolo unde voia sa ajunga. La intrarea in padure un caine negru i s-a alaturat, si au strabatut impreuna drumul pana ce a iesit din padure, iar aici cainele a disparut la fel de brusc cum a aparut. La drumul de intoarcere, tot prin padure, cainele i s-a alaturat din nou pe poteca intunecata din padure si a disparut misterios cand a iesit. Cel putin in aparenta, cativa ani mai tarziu, doi prizonieri condamnati la moarte au marturisit ca se hotarasera sa il jefuiasca si sa il ucida pe Johnny in acea noapte in padure, dar prezenta unui caine mare si negru i-a oprit.
Cainii negri par sa bantuie adeseori locuri vechi, poteci, incrucisari de drumuri. Multe din aceste locuri sunt asociate cu superstitiile locale, sunt locuri liminale, unde se crede ca valul dintre lumi e subtire. Aparitiile cainilor negri sunt de asemenea semnalmente ale granitelor, s-a sugerat ca ei reprezinta o forma de enerige naturala, turnata de minte intr-un arhetip. Multa munca s-a depus de cercetatorii misterelor pamantului pentru a sugera ca anumite conditii geofizice pot afecta psihicul uman. Aceste locuri erau cunoscute de omul stravechi, si de aceea cainii negri(ca o forma de arhetip) apar in locuri sacre stravechi. Aceasta teorie a fost folosita pentru alte fenomene neexplicate.
Siturile galeze (adesea cruci de drumuri ) erau de asemena locuri de aparitie a cainilor negri. Cainii negruii erau adesea vazuti ca spirite ale criminalilor executati. Un astfel de caine bantuia o asezare galeza in Tring, Hertfordshire: o femeie batrana a fost inecata pentru vrajitorie in Tring in anul 1751. O desprindere a hornului a provocat moartea unui om, dar acea femeie a fost acuzata, condamnata si spanzurata aproape de locul crimei. Un caine negru incepu sa bantuie locul unde statea vrajitoarea si a fost vazut de administratorul scolii. L-a descris ca fiind mitos, mare ca un vitel de Newfoundland, cu urechi si coada lungi, ochi stralucitori ca focul si dinti lungi. Este interesant de constatat ca la inceput cainele a aparut sub forma unei flacari statice. Flacarile si arsurile de pe pamant sunt alte semne asociate cu aparitiile.
Cainii negri sunt de asemenea vazuti drept gardieni ai comorilor, mai ales in Scotia. Un caine negru se spune ca pazea comoara ingropata sub o piatra aproape de Murthley in Perthshir; si aici avem un caine negru si pe un loc sacru si un paznic de comori.
In sfarsit se pare ca fenomenul cainilor negri este o mixtura complexa de folclor, aparitii si superstitii locale, care isi intinde radacinile mult in trecut. Exista probabil o mie de explicatii pentru aparitiile din timpurile moderne, si un caine negru fantomatic este un arhetip puternic, incorporat in povesti moderne precum, “Dulaul din Baskerville” de Arthur Conan Doyle. Speram sa descoperim misterul mai mult in viitor, inclusiv cel din multele povestiri populare asociate cu ei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu